عمليات التجميل والصورة الذهنية للجمال بين الضرورة والهوس بالمجتمع السعودي Plastic Surgeries and the Mental Image of Beauty between Necessity and Obsession in Saudi Society

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم علم الاجتماع والخدمة الاجتماعية جامعة الملك عبدالعزيز ، جدة ، المملكة العربية السعودية

2 باحث مستقل

المستخلص

يسعى الناس في هذا العصر لمواكبة الجمال والجاذبية بكافة الوسائل وهناك صورة ذهنية حديثة لمعايير الجمال تتوافق مع ثقافة العصر الحديث.  وتسعى هذه الدراسة للكشف عن الدوافع المؤدية للتجميل، ثم التعرف على الآثار المترتبة على التجميل من خلال دراسة تعتمد على المنهج المختلط باستخدام المقابلات المتعمقة مع 6 مبحوثين بالإضافة لمسح اجتماعي باستخدام الاستبانة الإلكترونية على 250 مبحوث/ مبحوثة خضعوا لإجراءات وعمليات التجميل بالمجتمع السعودي. وتشير نتائج الدراسة إلى أن انتشار الظاهرة لدى الجنسين مع تفوق الإناث بنسبة 60% مقابل 40% للذكور، كما يشكل شباب العشرينات النسبة الغالبة من الساعيين للتجميل بنسبة 28.8% أما المستوى التعليمي فالغالبية من الجامعيين بنسبة 44.4%. وتمثلت أعلى الإجراءات التجميلية في حقن الفيلر والبوتكس وتبييض الأسنان بينما عمليات التجميل كانت النسبة الأعلى في تجميل الأنف يليها عمليات إنقاص الوزن، وزراعة الشعر. واحتلت الدوافع الاجتماعية المرتبة الأولى وتتمثل في الصورة الرمزية الجمالية للذات في نظر الآخرين وتأثرها بثقافة الاستهلاك المظهري "التجميلي، يلي ذلك الدافع الاقتصادي المتمثل في تسويق وسائل الإعلام الجديد ومشاهيره لثقافة التجميل. أما أبرز الآثار فهي العامل النفسي المتمثل في تعزيز الصورة الذهنية للذات والمتوافقة مع ثقافة التجميل والاستهلاك المظهري يليها العامل الاقتصادي حيث تشكل ثقافة التجميل أعباءً مالية على المستهلكين بينما هي حولت المجال الطبي لمجال تجاري وسياحي. بينما الجانب الصحي يمثل أقل الدوافع والآثار مما يؤكد على دور أن هذه الإجراءات هي كمالية استهلاكية لا ضرورة صحية.
Abstract:
            People today strive to keep up with beauty and attractiveness by all means and there is a modern mental image of beauty standards that are compatible with the culture of the modern era. This study seeks to reveal the motives that lead to plastic surgery, and to identify the effects of plastic surgery through a study that relies on the mixed method using in-depth interviews with 6 respondents in addition to a social survey using the electronic questionnaire on 250 male/female respondents who underwent cosmetic procedures and operations in Saudi society. The results of the study indicate that the phenomenon is prevalent in both sexes, with females excelling at a rate of 60% compared to 40% for males. Young people in their twenties constitute the majority of those seeking cosmetic surgery at a rate of 28.8%, As for the educational level, the majority are university graduates at a rate of 44.4%. The highest cosmetic procedures were filler and botox injections and teeth whitening, while plastic surgeries had the highest percentage in rhinoplasty, followed by weight loss surgeries, and hair transplantation. The social motives ranked first, represented in the aesthetic symbolic image of the self in the eyes of others, and its impact on the culture of “cosmetic” consumption. The second motive is the massive marketing of the culture of beauty in the new media and its celebrities. As for the most prominent effects, it is the psychological factor represented in enhancing the mental image of the self, which is compatible with the culture of cosmetics and outward consumption, followed by the economic factor, as the culture of cosmetics constitutes financial burdens on consumers, while it transformed the medical field into a commercial and tourist field. While the health aspect represents the least of the motives and effects, which confirms the role that these procedures are a consumer luxury and not a health necessity.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية